Veď v Pánovi povolaný otrok je v Pánovi slobodný. A podobne: Kto bol povolaný ako slobodný, je Kristov otrok. (1.Kor.7:22)
Očakával by som, že Pavol zamení miesta „Pán“, čo znamená Majster, a „Kristus“, čo znamená Mesiáš. Prirovnáva našu slobodu s tým, že Ježiš je náš Pán („slobodný v Pánovi“) a naše otroctvo s tým, že Ježiš je náš Mesiáš („Kristov otrok“). Zdá sa to čudné, pretože Mesiáš prišiel oslobodiť svoj ľud od jeho únoscov; a páni preberajú kontrolu nad životmi svojich otrokov.
Prečo to hovorí takto? Prečo prirovnáva otroctvo (radšej ako oslobodenie) s Mesiášom a oslobodenie (radšej ako otroctvo) s Majstrom?
Návrh: Táto zámena má dvojaký účinok na našu novú slobodu a dva účinky na naše nové otroctvo. Na jednej strane tým, že nás nazýva „slobodnými v Pánovi“, zabezpečuje a obmedzuje našu novú slobodu:
- On je Pán nad všetkými ostatnými pánmi; takže naše oslobodenie je nesporné - absolútne spoľahlivé.
- Súc oslobodení od všetkých ostatných pánov, nie sme oslobodení od neho. Naša sloboda je milosrdne obmedzená. Ježiš je náš Pán.
Na druhej strane, keď nás nazýva „Kristovými otrokmi“, uľahčuje a spríjemňuje naše otroctvo:
- Mesiáš nás prehlasuje za svoje vlastníctvo preto, aby nás dostal zo zajatia na slobodu: „Miera jeho vlády a pokoj nebude mať konca na Dávidovom tróne a v jeho kráľovstve, ktoré upevní a posilní právom a spravodlivosťou odteraz až naveky. Horlivosť Hospodina zástupov to urobí.“ (Izaiáš 9: 6).
- Robí nás svojim vlastníctvom preto, aby nám spôsobil najpríjemnejšiu radosť: „Bol by som ich kŕmil tou najlepšou pšenicou a sýtil medom zo skaly.“ (Žalm 81:16). A tou skalou je Kristus, Mesiáš.
Takže, kresťan, v tomto nachádzaj svoje potešenie: „Ten, kto bol povolaný v Pánovi ako otrok, je v Pánovi - Majstrovi slobodný.“ „Rovnako ten, kto bol slobodný, keď bol povolaný, stal sa otrokom Krista- oslobodzujúceho Mesiáša“.