Loading Player...

Najlepšie otázky od našich poslucháčov sú tie, ktoré najmenej očakávame. Poslucháč nám píše:
„Vyznávam baptistickú vieru. Som teda baptista. Viem, že aj vy vyznávate túto vieru. Môžete mi teda vysvetliť, čím sa vyznačujete?" Ako by ste sa postavili k tejto otázke?


Ak by som mal odpovedať na otázku a opísať, aký som baptista, spomenul by som všetky definičné znaky typické pre väčšinu baptistických zborov v sedemnástom a osemnástom storočí. Dôvod, prečo hovorím "sedemnáste a osemnáste storočie", je ten, že baptisti, ako ich chápem ja, začali svoju činnosť na začiatku 17. prípadne v 16. storočí. Pretože v devätnástom a dvadsiatom storočí vyústil efekt štiepenia väčšiny cirkví (nielen baptistov) do toľkých odrôd denominácií, že by som v dnešnej dobe, myslím, nemohol tvrdiť, že reprezentujem väčšinu. Myslím si však, že môžem tvrdiť, že reprezentujem väčšinu baptistických cirkví v prvých storočiach života baptistov.

Korene reformácie

Svoje korene a korene všetkých baptistov v prvých storočiach chápem tak, že siahajú až k samotnej reformácii - konkrétne k obnove a reforme cirkvi, v tom čase rímskokatolíckej cirkvi, za Martina Luthera, Jána Kalvína a Ulricha Zwingliho na začiatku 16. storočia.

Všetci baptisti majú spoločných päť veľkých dôrazov reformácie:

ospravedlnenie na základe výlučne Kristovho vykupiteľského diela;
poskytované a odovzdávané ľuďom výlučne Božou milosťou;
osobným a účinným spôsobom v živote každého jednotlivca prostredníctvom viery;
aby sa vyzdvihla iba Božia sláva, nie ľudská;
a to všetko nie na základe tradície alebo cirkevnej autority, ale iba na základe Písma.

Toto je päť, veľkých pilierov reformácie, známych aj pod skratkou SOLAS , ktoré majú baptisti spoločné prakticky so všetkými reformačnými, pôvodne protestantskými cirkvami: (1) len Kristus, (2) len milosťou, (3) len vierou, (4) len Bohu patrí sláva, (5) len Písmo. To je východiskový bod života a teológie baptistov, ako aj ostatných protestantských vetiev cirkvi. Milujem tieto Krista vyzdvihujúce pravdy a cítim sa byť spätý s inými denomináciami, ktoré si ctia tieto veľké piliere reformácie a biblické piliere.

Krst a piliere reformácie

Keď sme uvažovali o dôsledkoch samotného Písma ako našej autority, a nie o omylnej ľudskej cirkevnej autorite, a keď sme uvažovali o dôsledkoch samotnej viery ako toho, čo uvádza človeka do správneho vzťahu s Bohom a robí ho súčasťou Božieho vykúpeného ľudu, to, čo sme my baptisti videli (a teraz hovorím o ľuďoch na začiatku 16. storočia), bolo, že reforma cirkvi podľa Biblie nezašla dostatočne ďaleko.

Prvým baptistom sa zdalo, a zdá sa to aj mne, že učenie o ospravedlnení iba vierou - a teda pripojenie sa k novému Božieho ľudu, cirkvi, len vierou - znamená, že by sme nemali uvažovať o prijatí spasenia a pripojení sa k Božiemu ľudu prostredníctvom fyzických, rodinných väzieb. My baptisti sme v Novej zmluve, v Biblii nenašli tvrdenie, že by z učenia o ospravedlnení iba vierou vyplývalo, že by sa deti veriacich mali považovať za súčasť ospravedlneného Božieho ľudu len preto, že medzi nimi a ich veriacimi rodičmi existuje fyzické spojenie.

Pretože krst je vonkajším znakom takéhoto prijatia a účasti na vykúpenom Božom ľude, krst by sa nemal udeľovať osobám len preto, že mali fyzické spojenie so spasenými ľuďmi - konkrétne so svojimi veriacimi rodičmi. Preto baptisti nekrstia malé deti, a to je hlavný dôvod, prečo sa nazývame baptisti. Veríme, že by malo existovať hodnoverné vyznanie spasiteľnej viery predtým, ako človek dostane vonkajšie znamenie tohto hodnoverného vyznania a tohto spojenia s Kristom. A týmto znakom je krst - symbol prechodu zo smrti do života prostredníctvom viery v Ježiša.

Ponorenie, nie pokropenie

Historicky baptisti chápali krst ako ponorenie - to znamená, že celý človek vojde do bazéna alebo do rieky a celého ho ponoríte pod vodu, a nie pokropíte vodou jeho hlavu. Veríme tomu tak preto, lebo grécke slovo baptizō: znamená "ponoriť" ; neznamená to "pokropiť".

Ponorenie sa hodí k odkazu v Liste Rimanom 6:1-4, kde sa hovorí o pochovaní s Kristom v krste a o vzkriesení z vody, čo znamená vzkriesený život:
Alebo neviete, že všetci, čo sme boli pokrstení v Krista Ježiša, boli sme pokrstení v jeho smrť? Krstom sme teda spolu s ním boli pochovaní v smrti, aby sme tak, ako bol slávou Otca vzkriesený z mŕtvych Kristus, aj my vstúpili na cestu nového života.

Zdá sa, že prvotná cirkev krstila ponorením. Filip a etiópsky eunuch "zostúpili do vody" po ceste (Skut. 8:38) a Ján Krstiteľ krstil v rieke Jordán: potreboval rieku, nie iba nádobu, do ktorej by vložil ruku a pokropil človeka vodou.

Krstíme teda ponorením. To sú dve odlišnosti krstu: krstiť len veriacich na vyznanie viery a krstiť ponorením.

Ďalšie baptistické odlišnosti

Z tohto postoja ako pokračujúcej reformácie rímskokatolíckej cirkvi vyplýva niekoľko ďalších znakov baptistickej cirkvi. Jedným z nich je, že cirkev je vnímaná ako zhromaždenie veriacich. To vyplýva z toho, čo sme si už povedali. Vieme, že niektorí z veriacich môžu byť pokrytci; nie sme dokonalí. Ale cieľom je mať cirkev, ktorej členovia skutočne dôverujú Kristovi, ktorí chcú byť súčasťou cirkvi veriacich - nie súčasťou cirkvi len preto, že vaši rodičia boli jej súčasťou alebo ste sa do nej narodili ako deti svojich veriacich rodičov.

Ďalším dôsledkom prebiehajúcej reformácie medzi baptistami bolo to, že sa snažíme brať vážne kňazstvo všetkých veriacich: že každý z nás má priamy, osobný vzťah s Bohom prostredníctvom Krista. A toto kňazstvo každého je dôvodom, prečo v Novej zmluve boli samotní členovia zboru a nie len skupina starších alebo skupina biskupov - posledným odvolacím súdom v spôsobe riadenia cirkvi. Napríklad, keď išlo o disciplinárnu záležitosť, Ježiš v Matúšovi 18:17 ako posledný krok pred tým, než bol nedisciplinovaný človek vylúčený zo svojho stredu, povedal: "Povedzte to zboru." A potom cirkev-zbor, urobí toto rozhodnutie, tento rozsudok. Preto baptisti majú kongregačné zriadenie. O všetkom rozhoduje miestny zbor-miestna kongregácia.

Ďalším dôsledkom prebiehajúcej reformácie medzi baptistami bola sloboda vyznania. Baptisti odmietajú nátlak na vierovyznanie, a to nielen od oficiálnych cirkevných autorít, ale aj od občianskych autorít. Väčšine reformačných cirkví sa v prvých desaťročiach, a niektorým aj dlhšie, nepodarilo odpútať sa od občianskych vlád, takže ľudia boli podobne ako baptisti utláčaní a prenasledovaní aj svojimi protestantskými bratmi a sestrami, ktorí si mysleli, že štátnu moc by mali cirkvi využívať na vynucovanie teologickej a cirkevnej jednoty.

Jednota napriek búrkam

Hlavné rozlišovacie znaky baptistov by som teda mohol zhrnúť takto:

  1. Baptisti sú protestanti, ktorí sa stotožňujú s piliermi reformácie: ospravedlnenie len na základe Kristovej obete, len z milosti, len skrze vieru, len na Božiu slávu, len na základe autority Písma.
    Zastávame krst veriacich na vyznanie viery. Takže iba tí ľudia sú skutoční kresťania, ktorí vedome a vierou prijali nový život v Kristovi.
  2. Baptisti sa združujú v cirkvi veriacich, v ktorej členovia pozostávajú z tých, ktorí preukázateľne vyznávajú vieru v Ježiša Krista.
  3. Zastávame zásadu spoločného riadenia a správy zboru, ktorý prakticky spravujú starší a diakoni. Väčšina vyznaní v počiatkoch baptistov sa vždy odvolávala na starších a diakonov.
  4. A napokon sa hlásime k slobode náboženského vyznania bez akejkoľvek vonkajšej cirkevnej alebo vládnej kontroly nad miestnym zborom.

Čo sa mňa týka, stotožňujem sa s vieroučnými zásadami ľudí z iných denominácií, čo mi umožňuje mať milé spoločenstvo a priateľstvo s inými cirkvami. Nemyslím si, že rozlišovacie znaky, v ktoré my baptisti veríme, by nám mali brániť v takomto spoločenstve alebo v spoločnej misii, najmä ak sa stotožňujeme s odkazom reformačných zásad a záväzkov.

Podporte nás

Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX

Kontaktné údaje

HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345