Loading Player...

Poslucháčka menom Patrícia sa pýta: „Čo má apoštol Peter na mysli v 1. Petra 3:7, keď píše, že manželia majú žiť so svojimi manželkami v porozumení, 'ako so slabšou nádobou'? Čo konkrétne je tá slabšia nádoba? Je fyzicky slabšia, emocionálne slabšia, duchovne slabšia alebo niečo iné?“


Začnime citáciou spomenutého verša, na ktorý sa poslucháčka pýta:
Podobne vy, muži, žite spoločný život vo vedomí, že vaše ženy sú od prírody slabšie. Preukazujte im úctu ako spoludedičkám milosti života, [čo chápem ako večný život, pretože slová milosť a život sú použité aj v 1. Petra 1:3 a 1. Petra 1:13] aby vám nič neprekážalo v modlitbách. (1. Petra 3:7,BOT)

Peter teda hovorí manželom: "Keď žijete so svojimi manželkami, berte do úvahy dve hlavné skutočnosti, ktoré by ste mali poznať" - inými slovami, žite "podľa poznania". Čo by sme mali vedieť? Po prvé, že ty, manžel, si silnejší a ona je slabšia. A druhá skutočnosť, podľa ktorej by ste mali žiť je, že ona sa s vami podieľa na sláve toho, že je dedičkou Božích zasľúbení. V tomto verši sa teda správanie kresťanského manžela k manželke riadi dvoma vecami: (1) skutočnosť, že ona nezdieľa jeho mužskú silu, a (2) skutočnosť, že ona má tiež účasť na sláve toho, že je Božím dedičom. To je veľmi dôležité. Nemyslím si, že by v tom Peter urobil nejakú chybu alebo sa pomýlil.

To, že je slabšia, znamená pre neho mať k nej jeden spôsob úcty. A to, že je spoludedičkou slávy, znamená mať k nej iný spôsob úcty. A tieto dva spôsoby úcty k žene sa prelínajú a vytvárajú jedinečnú kresťanskú krásu toho, čo Pavol nazýva hlavou a podriadenosťou.

Poslucháčkina otázka sa teda týka konkrétne pojmu "slabšia ženská nádoba". Tieto tri slová potrebujú vysvetlenie. Čo znamená nádoba, ženská a slabšia?

Nádoby na poklad

Začnime nádobou. Prvá vec, ktorú si treba všimnúť, je, že sa nazýva slabšia nádoba, čo znamená, že manžel je tiež nádoba. Máme dve nádoby: slabšiu a silnejšiu nádobu. Ona je slabšia a on je silnejšia nádoba.

Pravdepodobne je za tým základná myšlienka, že mužská prirodzenosť je jeden druh nádoby a ženská prirodzenosť je iný druh nádoby. Mužská prirodzenosť je dávajúca nádoba, a ženská prirodzenosť je prijímajúca nádoba. Obrazom toho je samotný pohlavný akt, kde je rozdiel medzi mužom a ženou anatomicky najzreteľnejší, kde sú muži aj ženy vnímaní ako rôzne druhy nádob. Tento význam môžete vidieť aj v 1.Tes. 4:4, (BOT): „aby každý z vás vedel používať telo, ktoré mu náleží, sväto a úctivo“.

Myslím si, že to je hlavná myšlienka, čo Peter chce povedať. V skutočnosti nedáva zmysel porovnávať, ktorý pohlavný orgán je slabší a ktorý silnejší. Skôr sa musíme pozrieť na to, čo sa myslí pod pojmom nádoba.

Myslím si, že podstata spočíva v anatomickej komplementarite, vzájomnom dopĺňaní sa a používaní slova nádoba v ľudskom tele. Ženské telo je nádoba aj mužské telo je vo všeobecnosti nádoba.

Dôvodom, prečo to hovorím, je text 2.Kor. 4:7, kde Pavol po zmienke o vzácnosti slávy evanjelia hovorí:
No tento poklad máme v hlinených nádobách, aby mal Boh zvrchovanú moc, a nie my.

Všetci kresťania teda majú tento poklad evanjelia v krehkých-hlinených nádobách, aby bolo zrejmé, že zvrchovaná moc patrí Bohu, a nie nám". To neznamená, že máme evanjelium vo svojich pohlavných orgánoch. Znamená to, že evanjelium máme v sebe, vo svojich telách-vo svojej mysli. Naše telá sú chrámom Ducha Svätého, vďaka ktorému je evanjelium v našom živote mocné, a naše telá sú krehké a náchylné na rozbitie, keď prestanú plniť svoje poslanie.

Takže výraz „nádoba“ v 1. Petra 3:7 považujem za označenie najmä ženského tela. Text "Podobne i muži, nažívajte so svojimi ženami vo vedomí, že žena je ako krehká nádoba, znamená toto: žite s ňou ako takou, ktorá má slabšie telo. To je podľa mňa hlavný význam myšlienky.

Silnejší a slabší

Ďalej nasleduje slovo „ženská“ a tento výraz znie "...sú slabšou ženskou nádobou.“ Zmyslom tohto slova je upozorniť na to, že Peter hovorí o všeobecnom vyjadrení mužskosti a ženskosti, teda o mužoch a ženách, nielen o konkrétnej manželke, s ktorou ste zosobášení.
Inými slovami, v Petrovom ponímaní ide o Bohom stvorených mužov a ženy. Boh utvoril mužov, aby mali silnejšie telá, a Boh utvoril ženy, aby mali slabšie telá. Taký je Boží zámer.

Byť ženou znamená, až na niekoľko výnimiek, byť slabšia ako muž. Nie je to náhoda prírody. Nie je to náhodný efekt prirodzeného výberu alebo evolúcie. Je to tak, ako to Boh zamýšľal. Keď sa nad tým zamyslíme, má to podľa mňa ďalekosiahle dôsledky, najmä pre kresťanských mužov. A preto tu na to Peter výslovne upozorňuje a hovorí: "A teraz, manželia, mali by ste žiť podľa tohto poznania. Je to súčasť Božieho plánu pre ženu a pre muža. Ona je tá, ktorá má slabšie telo. Berte to do úvahy ako kresťania, keď uvažujete o tom, ako si uctievať svoju manželku."

Bohom navrhnutá prirodzenosť

A potom je tu posledné slovo, na ktoré sa chcem zamerať a na čo sa Patrícia pýtala - a síce slovo „slabší“. Povedali sme si , že najvýstižnejší význam slova slabší by bol telesne slabší alebo fyzicky slabší.

Žijeme v kultúre, ktorá zúfalo chce, aby to nebola pravda, a hľadá všetky možné spôsoby, ako túto pravdu zahmliť a vyhnúť sa jej dôsledkom pre vzťahy medzi mužmi a ženami. A tak sa film za filmom a video za videom pokúšajú ukázať, že ženy sú rovnako silné, rovnako schopné a chcú zväčšiť ženskú silu na úroveň mužskej. Akákoľvek myšlienka, že by žena mohla s radosťou hľadať v mužovi nadradenú silu, je odsunutá na vedľajšiu koľaj, minimalizovaná, popretá alebo zosmiešnená.

Žijeme v kultúre, ktorá robí všetko pre to, aby ignorovala to, čo je zo stvoriteľského a vývojového hľadiska zjavne pravdivé, že muži sú vo všeobecnosti fyzicky silnejší ako ženy.

Žijeme v kultúrnom protirečení. Napriek všetkému úsiliu popierať rozdiel medzi mužom a ženou zjavné stojí skutočnosť, že na olympijských hrách v žiadnom športe nesúťažia ženy s mužmi; v profesionálnom basketbale existuje liga pre mužov a liga pre ženy; v profesionálnom golfe existuje asociácia pre mužov a asociácia pre ženy; v profesionálnom tenise existuje jeden zväz pre mužov a jeden pre ženy; 98 percent stavebných robotníkov v Amerike sú muži; 88 percent policajtov v Amerike sú muži; 86 percent vojenského personálu sú muži.

A nech to vyznieva ako šovinizmus, žiadna z týchto štatistík sa výrazne nezmení, ak by niekto chcel tieto rozdiely ignorovať. Tieto rozdiely majú pôvod v Bohom navrhnutej prirodzenosti človeka.

Myslím, že Patrícia je veľmi rozvážna žena, a keď poviem, že pojem „slabšia“ sa týka predovšetkým telesnej slabosti, uvedomí si - vzhľadom na povahu moderného sveta -, že dnes vieme, že k telu patrí aj mozog a hormonálny systém. A rozdiely v týchto telesných orgánoch a systémoch vytvárajú u mužov a žien rozdiely nielen v hrubých svalových schopnostiach, ale aj v iných smeroch. Stačí, ak si naštudujete, aký je rozdiel medzi mužským a ženským mozgom? Nájdete desiatky vedeckých štúdií, ktoré za posledných dvadsať rokov priniesli úžasné objavy. Pri riešení tejto rozsiahlej témy sa však musíme niekde zastaviť, preto mi dovoľte, aby som ju uzavrel.

Dedička Božích zasľúbení

Zamerajme sa na to, čo apoštol Peter zrejme považuje za najdôležitejšie. Peter sa zameriava na spôsob, akým kresťanskí manželia majú žiť so svojimi manželkami a ctiť si ich. Hovorí: Manželia, berte do úvahy, majte v centre svojho záujmu toto poznanie: ako kresťanský manžel nesiete zodpovednosť a bremeno nadradenej sily kvôli tomu, aby ste ochraňovali, zabezpečovali a viedli svoju manželku cez hrozby a výzvy života, a pritom si uvedomovali, že po vašom boku máte spoludedičku večného života, úchvatne slávnu ľudskú bytosť, ktorá "bude žiariť ako slnko v kráľovstve [svojho] Otca". (Mat. 13: 43) a ktorá sa za teba v budúcom veku nevydá, pretože v budúcom veku nie je manželstvo (Mat. 22:30), ale bude stáť pred Kráľom kráľov ako jeho žiarivý a slávny služobník.

Takže, vy muži, svoju starostlivú, ochrannú a vodcovskú silu zmiešajte s pocitom úžasu a úcty z toho, že môžete dočasne žiť s dedičkou večného života.

Podporte nás

Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX

Kontaktné údaje

HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345